Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016

Νηπιαγωγείο: Το χρονικό της αποδόμησής του


ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗΣ ΤΟΥ

Από το Πάσχα και μετά μια σειρά αιφνιδιαστικών αλλαγών δομικού χαρακτήρα, χωρίς καμμιά συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, έρχονται να αλλάξουν θεμελιακά το Νηπιαγωγείο «στα πλαίσια της εξοικονόμησης δαπανών και του εξορθολογισμού του ανθρώπινου δυναμικού», όπως αναφέρονται και στις αιτιολογικές εκθέσεις των σχετικών νόμων και υπουργικών αποφάσεων.
Άρθρο 35Α του Ν. 4386 «Ρυθμίσεις για την Έρευνα»

Στις 12-4-2016 κατατίθεται ως σχέδιο νόμου και κατόπιν ψηφίζεται ο νόμος με τον οποίο διπλασιάζεται ο ελάχιστος αριθμός των νηπίων που απαιτούνται για την ίδρυση-λειτουργία των νηπιαγωγείων. Έτσι, αυτόματα τα νηπιαγωγεία των αστικών περιοχών από 7, θα λειτουργούν πλέον μόνο αν έχουν 14 νήπια! Με τον ίδιο νόμο δίνεται η δυνατότητα λειτουργίας, σε δυσπρόσιτα μέρη, νηπιαγωγείων με 5 παιδιά. Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Στην επικράτεια για το σχολικό έτος που διανύσαμε (2015-2016), 1144 νηπιαγωγεία –συμπεριλαμβανομένων των 254  δυσπρόσιτων είχαν 14 ή λιγότερα νήπια α’ και β’ ηλικίας  και σύμφωνα με τη διάταξη που προαναφέρθηκε βρίσκονταν υπό καθεστώς κατάργησης ή συγχώνευσης. Συνεπώς, αν εφαρμοζόταν ο νόμος, θα καταργούνταν άμεσα 744 τμήματα νηπιαγωγείων.
Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα αντέδρασε ποικιλόμορφα σε αυτό το νόμο: με συγκεντρώσεις, απεργίες, διαμαρτυρίες, παραστάσεις στις Διευθύνσεις εκπαίδευσης, παρεμβάσεις στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο.  Στην επαρχία μεγάλο μέρος του τοπικού τύπου ασχολήθηκε με το ζήτημα για πολλές ημέρες. Ο νόμος ψηφίστηκε αλλά δεν εφαρμόστηκε για τη σχολική χρονιά που διανύουμε, αφήνοντας ωστόσο, παρακαταθήκη κακών εξελίξεων αφού το νομικό πλαίσιο υπάρχει και το μόνο που μένει είναι η εφαρμογή του(εξάλλου η εγκύκλιος των υπηρεσιακών μεταβολών  άμεσα θα έρθει στα σχολεία μας).

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ (87776/Δ1/30-5-2016)

Μια μέρα πριν την έναρξη των εγγραφών στα νηπιαγωγεία (στις 30-5-2016), το Υπουργείο με μια απίστευτης σύλληψης εγκύκλιο θέτει κριτήρια για την εγγραφή των παιδιών στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή σε αυτό  είναι οι γονείς να είναι εργαζόμενοι ή να ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (φυλακισμένοι, χρήστες κ.λ.π.). Το θέμα του αποκλεισμού παιδιών από τη  δομή του ολοήμερου  νηπιαγωγείου τίθεται για πρώτη φορά (πέραν αυτής της πρώτης πιλοτικής εφαρμογής του θεσμού)και μάλιστα από μια κυβέρνηση της «Αριστεράς».
Οι νηπιαγωγοί δεν εφαρμόσαμε  την οδηγία στα σχολεία μας και οι υπεύθυνοι του Υπουργείου άρχισαν «να ξεδοντιάζουν» καθημερινά  την εγκύκλιο προσθέτοντας, κάτω από τη γενική κατακραυγή, και άλλες κατηγορίες μαθητών οι οποίες θα εξαιρούνταν της εγκυκλίου, αλλά για άλλη μια φορά δεν απέσυραν την εγκύκλιο, αφήνοντας την και αυτή παρακαταθήκη για το άμεσο μέλλον.

ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΩΡΑΡΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ (Υ.Α. 130272/Δ1/5-8-2016, ΦΕΚ 2670/Β/26-8-2016). Μια νέα δομή φροντίδας και φύλαξης δημιουργήθηκε η οποία λειτουργεί από τις 13.00 (ώρα κατά την οποία τελειώνει το «βασικό πρόγραμμα») έως τις 16.00 και η οποία ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙκαι ΔΕΝ ΕΧΕΙ τη στοχοθεσία και το περιεχόμενο των Ολοήμερων Προγραμμάτων με τη μορφή που γνωρίζουμε.  Το Ολοήμερο Πρόγραμμα έγινε  προαιρετικό, χωρίς καμιά συνέχεια με το βασικό, αφού τα παιδιά που θα το παρακολουθούν θα είναι παιδιά διαφορετικών πρωινών τμημάτων «βασικού προγράμματος». Το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, ως θεσμός που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες (ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή της κρίσης), που λειτουργεί  αντισταθμιστικά και συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού υπονομεύεται.
Μέσα στο καλοκαίρι, επίσης, εκδόθηκεκαι η Υπουργική Απόφαση για το ωράριο των νηπιαγωγών (Υ.Α. 127187/Ε1/1-8-2016, Φ.Ε.Κ. 2524, τεύχος Β΄/16-8-2016). Χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και των συνδικαλιστικών οργάνων της (ΔΟΕ-Σύλλογοι- Συντονιστικό Νηπιαγωγών) για τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του νηπιαγωγείου (π.χ. συνθήκες λειτουργίας, καθημερινή εφημερία κλπ), η υπουργική απόφαση (με εξαίρεση την περίπτωση 9 από τα 5.140 νηπιαγωγεία της χώρας) αυξάνει το ωράριο των Νηπιαγωγών που πλέον επίσημα έχουν το μεγαλύτερο ωράριο όλων των εκπαιδευτικών!
Μετά από πίεση των νηπιαγωγών για κοινή απόφαση για πρακτικά Συλλόγων Διδασκόντων και ωρολόγια προγράμματα, η ΔΟΕ εξέδωσε στις 6/9/2016, σχετική απόφαση αλλά χωρίς να πάρει στη συνέχεια μέτρα για τη στήριξη του αγώνα που οι νηπιαγωγοί ξεκίνησαν μέσα στο καλοκαίρι. Εξάλλου και η συνάντηση της ΔΟΕ με το Υπουργείο, ενώ όλη η εκπαιδευτική κοινότητα συζητούσε τις αλλαγές, πραγματοποιήθηκε μια μέρα πριν την υπογραφή της Υπουργικής Απόφασης (δηλαδή στις 4/8/16) μετά από πίεση του Συντονιστικού των Νηπιαγωγών. Στη συνέχεια, η ΔΑΚΕ και ιδιαίτερα η ΔΗΣΥ (ΠΑΣΚ) επικαλούνταν στο ΔΣ της ΔΟΕ επικαλούνταν διάφορα προσχήματα για να μην ανανεώσουν την απόφαση της ΔΟΕ – ακόμα και την τελευταία απόφαση της ΔΟΕ την ψήφισαν με μισή καρδιά, ενώ η ΔΗΣΥ με δηλώσεις των εκπροσώπων της υπονόμευε ανοιχτά αυτό τον αγώνα. Αντίθετα, μια σειρά Σύλλογοι ΠΕ, ανάμεσά τους και ο δικός μας με συνεχείς αποφάσεις τους, παραστάσεις διαμαρτυρίας στις συμβούλους, ενημερώσεις στα σεμινάρια, συναντήσεις και συσκέψεις νηπιαγωγών, οργάνωσαν και στήριξαν ανυποχώρητα τον αγώνα των νηπιαγωγών.
Οι νηπιαγωγοί σε όλη τη χώρα αντιστάθηκαν. Αψηφώντας τις επιταγές του Υπουργείου, τις εντολές και τις απειλές της διοίκησης και των σχολικών συμβούλων συμπαρατάχθηκαν με τις αποφάσεις της ΔΟΕ και των συλλόγων τους, έκαναν πρακτικά και κατέθεσαν ωρολόγια προγράμματα σύμφωνα με τις αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων κάθε νηπιαγωγείου, υπενθυμίζοντας για άλλη μια φορά ότι αυτός αποτελεί το κυρίαρχο όργανο λήψης αποφάσεων.
Η μάχη ενάντια στην εφαρμογή της Υπουργικής Απόφασης όμως συνεχίζεται. Οι νηπιαγωγοί διαπιστώνουν  καθημερινά  ότι ο νέος τύπος νηπιαγωγείου που το Υπουργείο προωθεί και επιβάλλει δεν στηρίζεται σε καμία τεκμηριωμένη παιδαγωγική προσέγγιση. Μεταλλάσσει το νηπιαγωγείο σε ένα «σχολειοποιημένο» πρόγραμμα με αυστηρούς χρόνους εκτέλεσης δραστηριοτήτων, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της δομής του, τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των παιδιών που φοιτούν σε αυτό. Επιπλέον, διαπιστώνουν την υποβάθμιση του παιδαγωγικού χαρακτήρα της δεύτερης βάρδιας (η οποία μετατρέπεται σε φύλαξη) και τον κίνδυνο αυτή μελλοντικά να απαλλάξει το Υπουργείο από την υποχρέωση για τη στελέχωσή της με Νηπιαγωγούς. Βλέπουν επίσης μπροστά τους να ανοίγει ο δρόμος της ωρομισθίας στο νηπιαγωγείο ή και ακόμη και  της μεταφοράς της λειτουργίας του σε Δήμους ή ΚΔΑΠ.


ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΑΥΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ!
ΚΑΛΟΥΜΕ ΣΕ ΜΑΖΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΔΟΕ – ΣΥΛΛΟΓΟΥ – ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ: 
ΔΙΧΡΟΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΤΑΓΜΕΝΗ ΣΤΟ ΔΕΚΑΤΕΤΡΑΧΡΟΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΟ  ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕ ΣΥΝΕΧΕΣ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου