Σάββατο, 1 Ιουνίου 2013

Πρωτοβουλίες Αλληλεγγύης του Α΄ Συλλόγου Αθηνών: Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν αλληλεγγύη

Είναι γνωστό ότι ο Σύλλογός μας έγκαιρα – από τον Οκτώβρη του 2011 –  είχε καταγγείλει τα φαινόμενα φτωχοποίησης των μαθητών μας. Αντιμετωπίσαμε το κύμα συκοφάντησης και λασπολογίας των κρατικών, κυβερνητικών μηχανισμών και των ΜΜΕ που μίλησαν για υπερβολές, πολιτικές σκοπιμότητες εις βάρος των παιδιών και «αστήρικτες καταγγελίες».
Από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίσαμε ότι για μας η αλληλεγγύη είναι η άλλη όψη της αντίστασης και του συνεχούς κοινωνικού αγώνα ενάντια στις πραγματικές αιτίες που οδηγούν στη φτώχεια και την εξαθλίωση, ενάντια στις πολιτικές κυβερνήσεων, ΕΕ και ΔΝΤ. Ως αναπόσπαστο στοιχείο αυτής της λογικής, η αλληλεγγύη αποτελεί μέγιστο καθήκον κάθε σωματείου αλλά και κάθε σχολικής κοινότητας στη γειτονιά της. Κανένας δεν πρέπει να μείνει μόνος του απέναντι στην καπιταλιστική κρίση, κανένα παιδί δεν πρέπει να έρχεται πεινασμένο στο σχολείο, σε κανένα παιδί δεν πρέπει να λείπει η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η ένδυση, η υπόδηση, το βιβλίο και το παιχνίδι, καμιά οικογένεια δεν πρέπει να μένει αβοήθητη απέναντι στην ανεργία και την ανέχεια. Πρέπει να ενισχύσουμε τη λαϊκή αλληλεγγύη, να συσπειρωθούμε στις πρωτοβουλίες, τις ομάδες και τις επιτροπές αλληλεγγύης, να απλώσουμε ασπίδα προστασίας σε όσους το έχουν ανάγκη.
Χαιρετίζουμε τις πρωτοβουλίες αλληλεγγύης που αναπτύχθηκαν στα σχολεία μας και πρώτα απ’ όλα, την κατάκτηση καθημερινής διαδικασίας διανομής συσσιτίων σε 1000 παιδιά από το Βρεφοκομείο του Δήμου Αθηναίων. Χαιρετίζουμε και στηρίζουμε έμπρακτα και οικονομικά για την αναγκαία λειτουργία και υποδομή, τα σχολεία, όπως το συγκρότημα Κοργιαλενίου (50 μερίδες) ή το συγκρότημα των σχολείων δίπλα στο λαϊκό νοσοκομείο (25 μερίδες) που καθημερινά εξασφαλίζουν τη διανομή αυτών των συσσιτίων. Συνεχίζουμε να υλοποιούμε πράξεις αλληλεγγύης όπως η οικονομική στήριξη μαθητών και οικογενειών, η ενίσχυση σε είδος (κούτες με γάλατα) της Στέγης Γερόντων του Αγ. Θεράποντα κλπ. Επίσης, χαιρετίζουμε τις οργανωμένες προσπάθειες αλληλεγγύης στα σχολεία μας αλλά και τις ανοργάνωτες, αυθόρμητες και καθημερινές πράξης αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας.
Σήμερα, ο καθημερινός τιτάνιος αγώνας που δίνουν σε αυτές τις επιτροπές αλληλεγγύης από κοινού εκπαιδευτικοί και γονείς αποτελεί την καλύτερη έμπρακτη απάντηση στους κυβερνώντες και τα κυρίαρχα ΜΜΕ, που επιχείρησαν το προηγούμενο διάστημα είτε με αφορμή τους αγώνες των καθηγητών είτε με αφορμή την αξιολόγηση και το νέο αντιδημοκρατικό πειθαρχικό δίκαιο να σπιλώσουν τους εκπαιδευτικούς, να τους συκοφαντήσουν στο κοινωνικό σώμα και να στρέψουν εναντίον τους την υπόλοιπη σχολική κοινότητα και κυρίως τους γονείς. Ας γνωρίζουν λοιπόν ότι εκπαιδευτικοί και γονείς, φυσικοί σύμμαχοι στον αγώνα για μόρφωση και αξιοπρεπή ζωή, γνωρίζουμε τους πραγματικούς αντιπάλους μας και θα βαδίσουμε ενωμένοι!

Καταγράφουμε εδώ, ενδεικτικά δυο παραδείγματα πρωτοβουλιών αλληλεγγύης με βάση τον απολογισμό που κάνουν οι ίδιες οι πρωτοβουλίες/ομάδες αλληλεγγύης στα σχολεία μας.



Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας
 των Σχολείων του Κοργιαλένιου


ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΕΩΝ

Από το Δεκέμβρη του 2011, στο σχολικό μας συγκρότημα (12ο και 115ο Δημοτικά Σχολεία Αθηνών) που βρίσκεται στην οδό Κοργιαλενίου 2-4, συγκροτήθηκε και λειτουργεί μια ομάδα γονέων με σκοπό τη δημιουργία ενός δικτύου αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας στα σχολειά μας.
Αφορμή για την πρωτοβουλία αυτή στάθηκε η αυτοκτονία ενός πατέρα, άνεργου, σε σχολείο της περιοχής μας αλλά και οι λιποθυμίες μαθητών από την πείνα σε άλλα σχολικά συγκροτήματα.
Η Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης και Αλληλοβοήθειας (όπως ονομάσαμε την ομάδα μας),  είναι ανοιχτή στη συμμετοχή όλων των μελών της εκπαιδευτικής μας κοινότητας, στηρίζεται από τους αντίστοιχους συλλόγους  (Σύλλογος Γονέων του 115ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών και Α΄ Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αθηνών Π.Ε.) και εντάσσεται στο ευρύτερο κίνημα αντίστασης και αλληλεγγύης με στόχο να υπερασπιστούμε τις ζωές μας, την κοινότητά μας, την αξιοπρέπεια και την ελευθερία μας, αλλά και την ενότητά μας απέναντι σε αυτούς που καταστρέφουν το παρόν και το μέλλον μας και μας ωθούν στον «κανιβαλισμό».
Δεν κάνουμε φιλανθρωπία. Αγωνιζόμαστε να μείνουμε όλοι όρθιοι, ενωμένοι, να μη νιώσει κανείς μόνος του απέναντι στα προβλήματα, να μη φτάσει άλλη οικογένεια στην απελπισία, να μείνουμε ζωντανοί στον αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον.

Οι μέχρι σήμερα δράσεις μας:
-          Από τον Δεκέμβρη του 2011 και σε τακτική βάση, οργανώνουμε τη συλλογή και διανομή τροφίμων σε οικογένειες που με παιδιά που φοιτούν στο σχολείο μας και οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα.
-          Μετά από αίτημά μας, από το χειμώνα του 2012, το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών παρέχει συσσίτιο στα σχολείο μας, του οποίου και οργανώνουμε τη διανομή του έτσι ώστε να σιτίζονται καθημερινά μαθητές του σχολείου που αντιμετώπιζαν ιδιαιτέρως σοβαρά οικονομικά ή/και κοινωνικά προβλήματα, οι οποίες και αυξήθηκαν τη σχολική χρονιά 2012-13, έτσι ώστε να διανέμουμε 50 μερίδες συσσιτίου. Ας σημειώσουμε ότι η ζήτηση συσσιτίου αυξάνεται έτσι ώστε να μην επαρκούν πάντα οι μερίδες.
-          Διοργανώνουμε χαριστικά παζάρια (δύο στην περσινή σχολική χρονιά και ένα το Δεκέμβρη του 2012), όπου τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί) αλλά και η γειτονιά, φέρνουν ό,τι δεν τους ήταν απαραίτητο και παίρνουν ό,τι τους ήταν απαραίτητο, δωρεάν.
-          Ιδρύσαμε Κοινωνικό φροντιστήριο που λειτουργεί από το Δεκέμβρη του 2012, με τρεις εθελοντές δασκάλους, με μόνη ανταπόδοση όσων ωφελούνται την προσφορά τους σε τρόφιμα, όσο και όταν μπορούν, για την ενίσχυση της αλληλεγγύης.
-          Ιδρύσαμε θεατρική ομάδα μαθητών με την εθελοντική εποπτεία και διδασκαλία δασκάλου του σχολικού μας συγκροτήματος με τον ίδιο στόχο.
-          Επιδιώκουμε τη συνεργασία με άλλους φορείς και εθελοντές της περιοχής μας για την δωρεάν ιατρική περίθαλψη των ανασφάλιστων μαθητών μας.
Τα πλαίσια λειτουργίας μας:
Λειτουργούμε
-          με διακριτικότητα και για όσους λαμβάνουν βοήθεια και για όσους προσφέρουν τέτοια. Τα στοιχεία όσων προσφέρουν ή λαμβάνουν βοήθεια είναι απόρρητα και η συλλογή και διανομή γίνεται με όσο το δυνατόν πιο διακριτικό τρόπο. Δεν διαφημίζουμε και δεν προπαγανδίζουμε κανένα δωρητή και δεν αποκαλύπτουμε την ταυτότητα κανενός βοηθούμενου,
-          με λογοδοσία απέναντι στην κοινότητα στην οποία λειτουργούμε.
-          Δεχόμαστε βοήθεια από όποιον έχει τη δυνατότητα ή και τη θέληση (σε μορφή εθελοντικής εργασίας ή προσφοράς αγαθών)  για όποιον την έχει ανάγκη, ανεξάρτητα από πολιτικές απόψεις, επαγγελματική προέλευση, χρώμα, θρήσκευμα, εθνικότητα.

Συνολικά, στις δράσεις μας συμμετέχουν και προσφέρουν πάνω από είκοσι άτομα (εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό και γονείς), οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις δρουν με έμπνευση και πρωτοβουλία για να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα της δράσης μας, δείχνοντας έτσι ότι ένας άλλος δρόμος, αυτός της αλληλεγγύης και του αγώνα, είναι και δυνατός αλλά και απαραίτητος για να ζωντανέψει η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.

Ευρύτερος στόχος μας είναι η δράση μας να πλατύνει σε περισσότερους τομείς και να συμπεριλάβει περισσότερα μέλη της κοινότητάς μας και της γειτονιάς μας.


ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ

ΑΓΩΝΑΣ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ – ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑ

Ομάδα κοινωνικής αλληλεγγύης του 2ου Δ.Σ. Ζωγράφου

Στο σχολείο μας, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου, τον Οκτώβριο του 2011 ήρθαμε αντιμέτωποι με ένα σκληρό, για τα δεδομένα της εποχής, περιστατικό. Θυμίζουμε ότι ήταν αρχή της κρίσης και ήμασταν ακόμη ανυποψίαστοι γι’ αυτό που θα ακολουθούσε. Διαπιστώσαμε πρόβλημα επισιτισμού στο σχολείο μας και συγκεκριμένα μαθητή του σχολείου μας. Δικό μας παιδί, όπως συνηθίζουμε να λέμε εμείς οι δάσκαλοι, ήταν νηστικό για πάνω από μία μέρα. Μετά από σχετική έρευνα, που έγινε με απόλυτη διακριτικότητα από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, διαπιστώθηκε ότι το 8% των μαθητών αντιμετώπιζε ανάλογα προβλήματα.
Αυτό σήμανε συναγερμό στο σύλλογο διδασκόντων, που αποφάσισε ομόφωνα τη συγκρότηση επιτροπής κοινωνικής αλληλεγγύης με σκοπό το σχολείο να αποτελέσει κοινωνικό πόλο που μέσα από τις δράσεις του θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τα εντεινόμενα φαινόμενα φτώχειας και παραμέλησης. Από την αρχή στο πλευρό μας είχαμε το σύλλογο γονέων του σχολείου μας.
Η επιτροπή αποτελείται από 12 μέλη, 6 εκπαιδευτικούς και 6 γονείς και συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα. Οι αποφάσεις για τις δράσεις μας είναι απόφαση της ολομέλειας της επιτροπής που λειτουργεί δημοκρατικά, με συνέπεια και διάθεση προσφοράς. Υπάρχει απόλυτη διαφάνεια και λογοδοσία στα μέλη τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και του συλλόγου γονέων.
Επίσης είναι ανοιχτή όχι μόνο στα μέλη του σχολείου αλλά και της γειτονιάς ευρύτερα. Με χαρά διαπιστώσαμε άλλωστε ότι απευθύνθηκαν σε μας και άνθρωποι που δεν ανήκουν στο στενό κύκλο του σχολικού περιβάλλοντός μας όχι μόνο για να προσφέρουν αλλά και για να ζητήσουν βοήθεια.

Οι ως τώρα δράσεις μας είναι ποικίλες:
  • Απευθυνόμενοι σε φορείς της γειτονιάς, στα καταστήματα τροφίμων, αλλά και στους ίδιους τους γονείς ,εξασφαλίσαμε ξηρά τροφή. Έτσι, σε καθημερινή βάση, διανέμεται μέσω του κυλικείου (με κάθε μυστικότητα και διακριτικότητα) τροφή σε 25 παιδιά. Παράλληλα με τη ξηρά τροφή, δίνονται σχεδόν καθημερινά σε όλα τα παιδιά φρούτα, προσπαθώντας παράλληλα αυτό να λειτουργήσει και σαν μια πρακτική που θα τα εξοικειώσει με πιο υγιεινούς τρόπους διατροφής.
  • Πριν τη γιορτή των Χριστουγέννων οργανώσαμε πέρσι και φέτος δύο χαριστικά-ανταλλακτικά παζάρια όπου ο καθένας (παιδιά, δάσκαλοι, γονείς και η ευρύτερη γειτονιά) μπορούσαν να φέρουν ότι δεν χρειάζονταν ή το είχαν βαρεθεί και να το ανταλλάξουν με ότι τους ήταν απαραίτητο.
  • Μικρά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, που έμαθαν για τη δράση μας, ήρθαν σε επαφή μαζί μας και πρόσφεραν πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων καινούρια είδη ένδυσης και υπόδησης που μοιράστηκαν στα παιδιά.
  • Σε τακτά διαστήματα παρέχουμε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης σε οικογένειες μαθητών του σχολείου μας.
  • Μοιράσαμε στους γονείς έντυπα με τις λίστες όλων των κοινωνικών ιατρείων και παντοπωλείων.
  • Στείλαμε, έπειτα από συνεννόηση με την περιφέρεια, κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγο σε σπίτια παιδιών που αντιμετώπιζαν ανάλογα προβλήματα.
  • Ήρθαμε σε επαφή με τα φροντιστήρια της γειτονιάς και καταφέραμε να εξασφαλίσουμε για 3 παιδιά δωρεάν φοίτηση για ένα χρόνο σε κέντρο ξένων γλωσσών.
  • Στο πλαίσιο αυτό οργανώσαμε σε συνεργασία με το σύλλογο Kρητών Ζωγράφου και δύο δράσεις που τις ονομάσαμε μέρες κοινωνικής αλληλεγγύης και ευαισθητοποίησης. Στη διάρκεια της πρώτης τα μέλη του συλλόγου έφτιαξαν στο χώρο του σχολείου μουσταλευριά και τη μοίρασαν σε όλα τα παιδιά. Στη δεύτερη συμμετείχαν και οι γονείς των παιδιών. Στο προαύλιο του σχολείου την παραμονή της Αποκριάς, με τη συνδρομή και πάλι των μελών του συλλόγου Κρητών, στήθηκαν καζάνια και ετοιμάστηκε ένα παραδοσιακό δείπνο που περιλάμβανε παραδοσιακά εδέσματα και φασολάδα για όλους. Σκοπός των δράσεων αυτών ήταν να έρθουν πιο κοντά οι γονείς μεταξύ τους αλλά και με τους εκπαιδευτικούς και να γίνουν κοινωνοί των δράσεων μας, ώστε να καμφθούν και οι αντιδράσεις που δεν κρύβουμε ότι συναντήσαμε στην πορεία μας από μια μερίδα γονιών που μας έβλεπαν με σκεπτικισμό και καχυποψία.
  • Τέλος, πριν το Πάσχα με σκοπό την ευαισθητοποίηση και των ίδιων των παιδιών, η κάθε τάξη ξεχωριστά επισκέφτηκε το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου και οι μαθητές/τριες πρόσφεραν τρόφιμα που είχαν μαζέψει, ανάλογα με τις δυνατότητες που είχε το κάθε παιδί.
Απέναντι σε ένα κράτος που κλέβει την αξιοπρέπεια των ανθρώπων, αφαιρώντας τους πρώτα τα κοινωνικά δικαιώματά τους και ερχόμενο μετά να τους ευεργετήσει με την «ελεημοσύνη» του, εμείς, ως ενεργοί πολίτες, αντιπαραβάλουμε τη δική μας αλληλεγγύη. Η Αλληλεγγύη για μας είναι πάνω από όλα μια ισότιμη σχέση, μία ευθύνη, σεβασμός στον άνθρωπο, μια προσφορά! O καθένας και η καθεμιά συνεισφέρει σύμφωνα με τις γνώσεις και τις δυνατότητές του και λαμβάνει σύμφωνα με τις ανάγκες του. Παράλληλα, η δράση μας λειτουργεί με ένα πνεύμα διεκδικητικό. Το μεγάλο μας στοίχημα είναι αν θα μπορέσουμε να ανατρέψουμε την «μοίρα» ή αν θα μείνουμε άπραγοι κοιτάζοντας την ιστορία να περνάει.
Η δική μας προσπάθεια, είναι μια προσπάθεια αλληλοβοήθειας και στήριξης των μελών της σχολικής μας κοινότητας, και όχι μόνο, με ανιδιοτέλεια και σεβασμό.


Για το Δ.Σ.
  
    Ο Πρόεδρος                                                                                       Ο Γ. Γραμματέας
           Μαριόλης Δημήτρης                                                                                   Καππής Γιώργος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου